טיול לשבת: פלמחים

השביל לאורך נחל שורק

השבוע נצא לטייל בשמורת פלמחים המשובבת ונראה אי צבים ומערת גמדים.

מאת: איציק טהורי, מנכ"ל קבוצת טיולים ואתגרים

מעבר לכתפה של העיר בת-ים, מרחק 3 ק"מ דרך חוף הים, או  9 ק"מ מרחק נסיעה, נמצאת שמורה נפלאה ומשובבת נפש המשלבת בתוכה ים תכול אל מלוא האופק, חופים אינסופיים, נחל המגיע ממרחק 70 ק"מ ונשפך אל הים, אי צבים, מערת גמדים, מוזיאון ימי ומתקן התפלה אחד גדול – שמורת פלמחים נפלאה ובפרט בעונה זו של סוף החורף תחילת האביב. הכל צומח ופורח, אפילו מי נחל שורק לא  מעופשים ופרח אירוס הארגמן פורח במלא הדרו. אז בואו נצא לדרך.

נכתוב בתוכנת הניווט ווייז חורשת הצנחנים, ולאחר כ-15 דקות נגיע לחורשה. שימו לב, מאחר שהפנייה לחורשה שמאלה נחסמה  במעקה ביטחון יש להמשיך עוד כמאתיים מטר לכיכר ושם לשוב לשילוט ולהחנות את הרכב בחורשה מתחת עצי האקליפטוס. חפשו את סימון השבילים שחור ולכו בעקבותיו, זה הסימון שייקח אותנו. אם לא ראיתם את הסימון, עמדו כשגבכם מופנה אל הכביש ולכו שמאלה עד שתגיעו לגשר ומחסום אבנים גדולות. אנו פונים שמאלה אל מתחת לכביש, וכאן מתחיל הטיול שלנו. נחל שורק יהיה מימין לנו ולאחר מספר דקות נבחין במעבר אבנים גדולות החוצות לגדה השנייה של הנחל. במקום זה נוהגים זוגות להצטלם לפני הגעתם לחופה.

ממשיכים עם הנחל, ואם יתמזל מזלנו נראה צבים קטנים המציצים אלינו מימי הנחל ומהאי הנבנה להם. אנו ממשיכים עם הסימן השחור, חול הים מקשה מעט על ההליכה, אך בתחום הסביר. השביל נוח מאוד וכיף להלך בו. שימו לב בצדי הדרך לפרח האירוס ולצמחייה הרבה. ממשיכים הלאה לדיונה גבוהה יחסית, אנו נטפס, ניקח אוויר מלוא הריאות ולאחר שנגיע לפסגת הדיונה יתגלה לנו חוף הים במלוא הדרו. חופיו נהדרים, אם נסב מבט לשמאל נראה מערה קטנה. ילדי פלמחים קוראים לה מערת הגמדים. מחשש להתמוטטות הכניסה למערה אסורה.

אנו נמשיך ימינה עם זרימת המים של הנחל הנושק לים, נשב על החול הרך והמזמין כשפנינו אל הים הפתוח, נתפעל מהנוף הניבט אלינו, תמהיל של נוף מדברי עם מי נחל וים הוא הרכב מנצח לטיול מושלם לשבת.

ציוד מומלץ לטיול: נעלי הליכה, כשני ליטר מים, כיסוי ראש.