טיול לשבת: נחל התנינים

נחל התנינים | צילומים איציק טהורי

נחל התנינים | צילומים איציק טהורי

מאת: איציק טהורי, מנכ"ל קבוצת טיולים ואתגרים

חודש יוני בפתח והפרשי הטמפרטורה בין יום ליום מקשים לתכנן טיול כהלכתו. אז בין אם זה יום לוהט או נעים, לנו יש את נחל התנינים אשר נמצא ממש קרוב אלינו, במרחק 70 ק"מ או שעה נסיעה, ואנחנו כבר בשמורת טבע נפלאה אשר אנו, כבוגרים, נהנה בדיוק כמו הילדים. אז בואו נצא לדרך, נכתוב בווייז "שמורת נחל התנינים" ונתחיל בנסיעה.

מהיכן נשאב שם הנחל? השם, כמו שמות רבים בישראל, הוא תרגום מערבית "נהר אלתמאסיח" ובתרגום חופשי, נהר התמסחים. גם שם זה הוא תרגום משפה קדומה יותר ששלטה בארץ, והיא תקופת הרומאים. באזור הזה הייתה עיר בשם "קרוקודילופוליס" (עיר התנינים). כנראה שלא לשווא קיבל נחל התנינים את שמו, זאת לזכר התנינים שהובאו לכאן על ידי הרומאים לשמש כלי למלחמות הגלדיאטורים שהתנהלו בקיסריה.

למזלנו, נחל התנינים הוא היחיד מבין נחלי מישור החוף שנותר נקי ממי שופכין. נחל התנינים זורם בעוז במשך כל ימות השנה, אך בחורף הזרימה עצומה וגורמת לבריכות מים רבות ואף להצפות. הנחל משמש בית גידול לשפע של צמחים ובעלי חיים, 14 סוגי דגים חיים כאן, כשהגדול מכולם הוא השפמנון. ניתן לזהותו בקלות על פי השפם המבצבץ בראשו. גם צבי ביצה תוכלו לראות והם גדולים ואורכם יכול להגיע אף למטר.

שמורת נחל התנינים היא שמורה שכנפי ההיסטוריה ניבטים אלינו מכל עבר, טחנות הקמח הרבות אשר ניבנו בימי הרומאים הן עדות כי הנחל זרם וזורם עד היום. בוודאי תבחינו במגלשות המים אשר נבנו לצורך האצת המים אל הגלגל אשר ייסוב ויטחן את הקמח. הסכר המרשים המשתרע לאורך 194 מטר ורוחבו כ-4 מטר הם עדות לטכנולוגיה המפותחת, אשר השתמשו הרומאים בעת העתיקה כדי להוביל מים לעיר קיסריה.

נחל התנינים הוא מקום שכיף לטייל בו לכל אורך עונות השנה, אך בימי הקיץ החמים כיף שבעתיים. המקום מוצל ומי שרוצה יכול לפסוע בנחת אל שפך הנחל בו נפגש הנחל עם חוף ים נקי ונהדר. ומה כיף יותר מאשר לסיים טיול של שבת ברחצה כיפית?

ציוד מומלץ:

2 ליטר מים לאדם

כיסוי ראש

קרם הגנה

נעלי הליכה נוחות

בגד ים

מצלמה

מי שרוצה יכול לפרוש את ארוחת הצהריים.

נשמח אם תשתפו אותנו בטיולים שעשיתם. תמונות, חוויות  ואף שאלות ניתן לכתוב למטה בשדה התגובות.

לשאלות ולייעוץ חינמי: 054-2233888 (איציק)

לטיולים נוספים בארץ ובעולם : www.tiyoolim.com

אתר-נחל650

פורסם על ידי