טיול לשבת: נחל אוג

צילום: איציק טהורי

הטיול שלנו לשבת הקרובה הוא אל הדרום הקרוב – נחל אוג, כשעה ורבע נסיעה מבת ים. טיילו ותהנו!

מאת: איציק טהורי, מנכ"ל קבוצת טיולים ואתגרים

טיולים זה חלק גדול ויפה מחיינו ועל כן, אפילו שהחזאים צופים מזג אוויר חורפי במידה מסוימת לשבת הקרובה, אנו לא נוותר על העונג והחוויה לטייל בחיק הטבע ונרד אל הדרום הקרוב לנו. כשעה ורבע של נסיעה מעירנו בת ים, נמצא מסלול טיול לולייני וכיפי גם להורים וגם לילדים (לא לבעלי פחד גבהים).

אל הווייז נזים את הכתובת "צומת אלמוג", ולמי שאין ווייז: נוסעים על כביש מספר 1 מזרחה לכיוון ירושלים הקרירה, ויורדים לים המלח. ממשיכים על כביש מספר 1 ובתחנת הדלק שבצומת אלמוג פונים ימינה ומיד שוב ימינה לקיבוץ אלמוג. לאחר כ-2 קילומטר, בנקודה שבה מתעקל הכביש בחדות שמאלה, ממשיכים ישר אל חניון נחל אוג תחתון – נקודת ההתחלה והסיום של המסלול. בחניון תוכלו לראות מפת סימון שבילים וגם לבחור איזה מסלול יכול להתאים לכם, האם תרצו לעלות במעלה הנחל או לרדת. בל נשכח להעמיס ליטר וחצי של מים על הגב וכעת נצא לדרך.

מחניון נחל אוג תחתון נצא בשביל רחב המסומן בכחול לכיוון מערב, ונלך לאט לאורך המצוק. אם נרים את ראשינו לצד שמאל מזרחה יתגלה לעיננו ים המלח ואף הרי מואב. ההליכה בשביל אינה קשה וכבר לאחר כ-850 מטר נפגוש בדרך סלולה נוספת המסומנת בשחור, שם נפנה שמאלה. כעת אנו יורדים במתינות כ-5 דקות עד למפגשה של הדרך הרחבה עם שביל מסומן בירוק בתוך ערוצו של נחל אוג. השביל המסומן בירוק מגיע מחלקו המרכזי של הנחל, ואנו פונים בו שמאלה ונכנסים אל חלקו היפה של נחל אוג.

מכאן אנו נלך בקניון של ערוץ הנחל, קירות סלע לבנים וגבוהים סוגרים עלינו משני צדנו, מתנשאים לגובה של כמה עשרות מטרים ומותירים אותנו ללכת ברווח של כ-5 מטר שביניהם. האווירה כאן קסומה ומיוחדת, פיתולי הנחל החדים יוצרים הרגשה של מסדרון ארוך ומפותל, שלא ניתן לדעת מה מצפה לנו בהמשכו. בכל פינה ניתן לשבת ולנוח על הסלעים או על חלוקי הנחל ולספר לילדים סיפור על הנחל הערמומי .

טיול חווייתי להורים ולילדים | צילום: איציק טהורי

לאחר כ-20-15 דקות נגיע לסדרת המפלים של נחל אוג. לפנינו שלושה מפלים גבוהים, ואנו צועדים מהקל אל הכבד – מהמפל הנמוך ביותר ועד לגבוה. ההרפתקה הנחמדה מתחילה במפל בגובה של כ-4 מטר, שבו מעוגנות 7 יתדות מתכת, בהן נרד כמו בסולם. בצד המפל סלע גדול, שנתקע כאן באחד השיטפונות בנחל, ולאחר ימות גשם זורמים תחת הסלע מעט מים. נסייע לילדים הקטנים לרדת, ונמשיך ללכת בין הקירות הגבוהים.

לאחר כ-5 דקות נרד במפל השני, שגובהו כ-7 מטר, ומיד אחריו במפל השלישי והגבוה מכולם כ-10 מטר. נרד בזהירות ביתדות המתכת, כאשר מי שכבר ירד יכוון את הבאים אחריו היכן להניח את רגליהם, וילדים קטנים יצטרכו השגחה ועזרה צמודה. הירידה במפלים אינה קשה, אלא מאתגרת ומהנה, ועבור מי שאינו סובל מפחד גבהים מדובר בחוויה נהדרת. לאחר ימות גשם יתכן שיצטברו בתחתית המפלים גבי מים, שנצטרך ללכת בתוכם עד לגובה הברכיים לכל היותר.

כמה מאות מטרים לאחר המפל השלישי מתחיל ערוץ הנחל להתרחב, ואנו הולכים על חלוקי הנחל כחצי קילומטר נוסף, עד לנקודה שבה חוצה את הנחל קו מתח גבוה. כאן נפנה שמאלה, ונעלה בדרך עפר רחבה המסומנת באדום בעלייה מעט תלולה אך קצרה (כ-10 דקות), אל חניון נחל אוג תחתון – נקודת הסיום של המסלול, ואל המכונית הממתינה לנו שם.

תוכלו לשוב אל תחנת הדלק, מדובר באזור הומה מבקרים הקונים מזכרות בצורת בקבוקי חול צבעוני, קרמים מים המלח וכמובן מזון ושתייה.