תערוכה: חוויותיו של הצייר שמעולם לא למד לצייר

ציורים: ראובן טוריאל

ציורים: ראובן טוריאל

בגלריה החדשה של המכון לאמנות בת ים מוצגת בימים אלה התערוכה "מסעות חיי" המורכבת מיצירותיו של האמן ראובן טוריאל ז"ל, שהתגורר בבת ים וסיפור חייו כולל ביקורים אצל שבטים אפריקאים ומפגש עם חיות טורפות. התערוכה תציג עד 31 בינואר.

טוריאל נולד בשנת 1932 בטורקיה, בגיל 17 הגיע לארץ והתגורר בקיבוץ מלכיה. לאחר הצבא למד מכונאות ודודתו הזמינה אותו לקונגו הבלגית באפריקה, שם עבד כמכונאי רכב. משם החיים התגלגלו וטוריאל הפך לאיש עסקים מצליח וחי חיים משגשגים. אפריקה הייתה נקודת המפתח הראשונה בחייו שבה טוריאל נחשף לעולם ומרחבי הטבע הנפלאים והקוסמים של אפריקה. טוריאל התאהב ונמשך אל תוך הסכנות כשהוא יוזם ביקורים אצל שבטים אפריקאים ומפגשים עם בעלי חיים מסוכנים מאוד.

בשנת 1968, בעקבות תאונת עבודה קשה באפריקה, חזר טוריאל לישראל להמשך טיפול ונשאר בארץ. בשנת 1977 הגיע עם בני משפחתו להתגורר בבת ים. טוריאל לא תיעד את מסעותיו והרפתקאותיו בצילום, ובמקביל לתקופת ההחלמה החל לצייר מתוך הזיכרון, אף שלא למד לצייר מעולם. הוא צייר עשרות ציורים המתעדים את חייו בטורקיה, בקיבוץ ובאפריקה.

"היה לו כישרון ותפיסת מרחב כבר מגיל צעיר, כישרון שלא טיפח", אומר שי פרדו, מנהל המכון, "בתערוכה מיוחדת זו לזכרו מעביר טוריאל לצופים את החוויות והמראות בדיוק כפי שנרשמו בזיכרונו, בטכניקה וסגנון המיוחד לו, נקודת המבט של המתבונן העומד מהצד. הפרספקטיבה, הצבעוניות והנחות הצבע על הבד – כל אלו מחדשות ומעלות חזרה לחיים באופן מרגש את מה שהיה בעבר ונצרב בזיכרון".

פורסם על ידי