טיול לשבת: שכונת נווה צדק

צילום: איציק טהורי

צילום: איציק טהורי

מאת: איציק טהורי, מנכ"ל קבוצת טיולים ואתגרים

אנחנו כבר בסופו של הסתיו, ולפי תחזית מזג האוויר השבת אשר לפנינו תהיה שמשית ויפה. זה זמן מצוין לטייל, והטיול שלנו לשבת הוא לאחד המקומות המיוחדים ביותר בתל אביב, שכונת נווה צדק.

שכונת נווה צדק היא אחד המקומות היפים ואותנטיים שנשארו בתל אביב. מדובר באחת מהשכונות הראשונות שנבנו בתל אביב, עוד בשנת 1877, כעשרים שנה לפני הקמת העיר. השכונה הסמוכה לה היא כרם התימנים.

ומאין הגיע שמה של השכונה? במקורות כתוב מדברי ירמיהו הנביא: "כֹּה-אָמַר ה' צְבָאוֹת, אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, עוֹד יֹאמְרוּ אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה בְּאֶרֶץ יְהוּדָה וּבְעָרָיו, בְּשׁוּבִי אֶת-שְׁבוּתָם: יְבָרֶכְךָ ה' נְוֵה-צֶדֶק, הַר הַקֹּדֶשׁ" (ירמיהו ל"א, כ"ב).

אנו חוזרים בזמן למאה הקודמת, לימים שבהם בנו את השכונה השוכנת בסמוך לים התיכון. שכונת נווה צדק הוקמה בשנת 1887 על ידי אגודת "עזרת ישראל", בהנהגת האחים שמעון ואלעזר רוקח. זו השכונה היהודית הראשונה שנבנתה מחוץ לחומות יפו. חלקת הקרקע לבנייה נקנתה מאהרון שלוש שהתגורר במקום וחולקה ל-48 חלקות. הבתים נבנו בשלוש שורות צמודות, ומסביבם הוקמה חומת אבן. בכל בית היו שני חדרים ובחצרו הוקם מטבח ובית כיסא.

לאחר שהבנו כיצד הוקמה השכונה, נצא כעת לדרך. נקודת ההתחלה שלנו תהיה מרכז סוזן דלל, המשמש כיום כמרכז מחול ותרבות, ושימש בעבר את קריית החינוך הראשונה מחוץ לחומותיה של יפו. הרחוב המרכזי הוא שבזי הקרוי על שמו של רבי שלום שבזי (1619 – 1686) מגדולי המשוררים התימנים ואחד מהיוצרים הגדולים בספרות העברית לדורותיהם. ביום יפה כדאי לטייל בין הסמטאות לאורך הציר של רחוב שבזי החל ממתחם התחנה ועד שדרות רוטשילד. אם סיימתם את הטיול וכוחכם עוד במותניכם, יפו העתיקה נמצאת במרחק הליכה וגם לה יש המון מה להציע לכם.

ציוד מומלץ:

נעלי הליכה נוחות

כיסוי ראש

2 ליטר מים לאדם

מצלמה

בגד נוח (רצוי גם משהו חם לכל מקרה)

לשאלות: 054-2233888 (איציק)

לטיולים נוספים בארץ ובעולם בקרו באתר הבית שלנו : www.tiyoolim.com

מרכז סוזן דלל | צילום: ד"ר אבישי טייכר מתוך אתר פיקיויקי

מרכז סוזן דלל | צילום: ד"ר אבישי טייכר מתוך אתר פיקיויקי

פורסם על ידי