טיול לשבת: הנחלים פיראן ותלכיד

צילום: איציק טהורי

צילום: איציק טהורי

מאת: איציק טהורי, מנכ"ל קבוצת טיולים ואתגרים

הטיול הפעם הוא לאחד האזורים הפחות מתיורים, אך בין היפים והמיוחדים בשמורות הטבע בארץ. נחל פיראן ונחל תלכיד הם הנחלים המתחתרים ברכס אום זוקא. חדירת נחלים אלה לתוך השכבות הקשות יוצרת נוף קניוני קצר ומקסים לטיול ולחוויה מיוחדת.

נחל פיראן, מהמילה "פורון" – תנור, וזאת בשל החום הרב הנפלט ממנו. שלושה אזורי תפוצת צומח נפגשים בוואדיות אלו: צומח ספר (ים תיכוני) המתאפיין בעירית גדולה, כתלה חריפה ובלוטה גלונית, צומח סהרו-ערבי בתפוצה מרבית של רותם מדבר, וצומח סודני המתאפיין בזקום מצרי, חלביב רותמי ואוג קוצני.

מומלץ ביותר לטייל בנחלים אלו בחודשים דצמבר-מרץ  אז יש פריחה מרשימה של נרקיסים ורקפות; בפברואר-מרץ הצבעונים בהדרם וחודש מרץ מהווה את זמן פריחת תורמוס ההרים, וזה עוד לא נגמר, כי יש לנו את הכחול, אירוס הגלבוע ואירוס שחום. בשפע פריחה שכזה לא נפקד מקומם של בעלי חיים: שפני סלע, יוני סלע, וקינונים של בזים (מומלץ לצפות ולא להתקרב!).

במעלה ואדי פיראן עובר שביל המסומן בשחור ומקשר אותנו לנחל תלכיד. משביל זה יוצא שביל הפונה מזרחה וסימונו ירוק, אשר מוביל אותנו אל אוכף. שם נעלה, נשב ונצפה מזרחה אל אזור הירדן. הרי גלעד למולנו ולמרגלותיהם זורם הירדן, הפרוס לפנינו ככף היד (נקודת תצפית נהדרת לזרימתו של הירדן). מכאן רואים אנו את מבנה בקעת הירדן: גאון הירדן (ז'ור), הבתרונית (קטרה), כיכר הירדן (ע'ור) ומורדות ההרים הסוגרים על הבקעה. בעברו המזרחי של הירדן נראה את פתחו של נחל יבוק (מלחמת יעקב במלאך האלוהים), עג'לון (סיפור אהוד בן גרא ומלך עגלון) וואדי יביס (יבש גלעד וסיפורי שאול המלך).

נחזור בשביל הירוק חזרה לנתיב השחור ומשם צפונה ומזרחה לנחל תלכיד (סימון כחול). את נחל תלכיד יורדים בזהירות מזרחה במשעול מפליו, עד לנקודה שבה השביל עולה לכיוון הגדה הדרומית של הנחל (בנקודה זו עוקף השביל את מפלו הגדול של הנחל ויורד אל כביש הבקעה). להזכירכם, יש להתנהל בזהירות – בשבילים מטיילים ולא מסתכנים.

מיותר לציין כי בערוצו של נחל תלכיד נחשפים גושי סלע אדירים הבולטים בצבעם השחור. אלו הם סלעי בזלת מהקדומים ביותר המצויים בארץ ישראל (135 מיליון שנה), לפני שסלעי המשקע של הרי יהודה ושומרון שקעו.

בסוף הטיול אם וכאשר יהיה זמן, נעלה לתצפית גבעונית ואולי נראה את אירוס הגלבוע ותצפית מרהיבה על הרי גלעד והממלכה האשמית. וזו הדרך לשם: מאנדרטת שיבלי נוסעים כשני קילומטרים דרומה ופונים מערבה (ימינה) בדרך סלולה אל מוצב "גבעונית". הדרך עולה מעלה וכעבור כחצי קילומטר מגיעה אל פנייה רחבה ימינה. במקום זה מחנים את הרכב וממשיכים רגלית כחצי קילומטר בדרך שממשיכה מערבה (שמאלה). הדרך מתעקלת ואחרי העיקול הראשון, משמאל לדרך, נמצא שדה גדול של אירוס הגלבוע.

אורך המסלול כ-3 ק"מ. המסלול לא מתאים למתקשים בהליכה

איך מגיעים? נוסעים צפונה על כביש מס' 90 עד לקילומטר מס' 349 (כתשעה קילומטרים צפונית מהפנייה לארגמ"ן). בין קילומטר מס' 349 לקילומטר מס' 350 ישנה פנייה משולטת ימינה (מזרחה) אל אנדרטת שיבלי. כאן חונים ומכאן יוצאים לדרך. חוצים את הכביש בזהירות ופונים שמאלה עד לשלט ואדי פיראן.

ציוד מומלץ:

2 ליטר מים לאדם

כיסוי ראש

נעלי הליכה נוחים

מצלמה (כדי שתשתפו אותנו בתמונות שלכם)

ארוחת צהריים (בסוף המסלול יש שולחנות)

לשאלות: 054-2233888 (איציק)

לטיולים נוספים בארץ ובעולם בקרו באתר הבית שלנו: www.tiyoolim.com

פורסם על ידי